Čekání na ošetření u lékaře přivádí lidi s autismem do velkého stresu

Je osm hodin ráno a Vojta, klient Domova Mikasa, čeká v kožní ambulanci na ošetření. Přestože jsou zdravotníci požádáni a upozorněni, že v čekárně mají člověka s autismem a náročným chováním a zda by ho tedy nepřijali přednostně, klient je striktně odmítnut slovy: „Sedněte si a čekejte!“
Zákonem bohužel není dané, že by lidé s autismem, měli v ordinacích přednost. Avšak pokud je člověk objednaný, navíc víme, že jde o člověka s handicapem, který špatně snáší čekání, je problematické zajistit klidný průběh. I když se snažíme na možné situace lékaře upozornit již při objednávání, ne vždy se setkáme s pochopením. Lidé s poruchou autistického spektra – PAS – se dostávají do velké nepohody, která může vygradovat až v afekt. Podpůrný pracovník Mikasy, který vždy doprovází klienta, se pak snaží nepohodu snížit, aby se v afekt vůbec nevystupňovala. Ale zajistit klidné čekání člověka s PAS, v ordinaci plné pacientů, je téměř nemožné. A je to pak nepříjemné i pro ostatní čekající pacienty. V takovém případě podpůrný pracovník odchází s klientem mimo čekárnu, mnohdy i mimo budovu, snaží se jeho pozornost převést k projíždějícím sanitkám a prostředí v okolí ambulance. To však nemusí zabrat a může dojít k afektu, který není pro okolí, člověka s autismem, ani provázejícího pracovníka, příjemný.
A jaké je řešení? Při objednání vždy sdělujeme, jaké potřeby klient má. Prosím, ať už jste zdravotní sestra či lékař ordinace, zajistěte, abyste nás vzali včas. Ostatní pacienti jsou schopni tu chvíli vyčkat a situaci jistě pochopí. Vše je o porozumění a vzájemném respektu k potřebám. A právě porozumění lidem s autismem je věnováno Světovému dni porozumění autismu, který i letos pro Vás pořádá Mikasa již 5.4. 2025 ve Forum Nová Karolina od 9 hodin, po celý den. Na akci si můžete vyzkoušet kvíz “Co skutečně víme o autismu“, dále virtuální realitu Autism a setkáte se se zajímavými lidmi ze světa showbusinessu, podnikání a odborného světa autismu.