Rodič spolužáka se ptá : Jak mám svému synovi vysvětlit, že je jeho spolužák s Aspergerovým syndromem jiný a potřebuje jiný přístup?
Mikasa: Rádi bychom na začátek zdůraznili, že Vy jste expertem na své dítě, takže nejlépe znáte styl, jakým o citlivých tématech mluvit a také načasování, kdy budete mít plnou pozornost. Můžete začít například tím, že vysvětlíte, že každý člověk je jedinečný. Někteří lidé mají různé schopnosti a potřeby, například jeden kamarád může být skvělý ve sportu, zatímco jiný třeba v kreslení. Podobně to platí pro dítě s Aspergerovým syndromem – je to prostě jiný způsob, jakým mozek pracuje.
Společně můžete hledat věci, které mají společné. Například mohou mít stejné zájmy, jako jsou hry, knihy nebo společné aktivity. To může pomoci neurotypickým dětem, tedy dětem bez autismu, lépe chápat, že navzdory odlišnostem, jsou stále rovnocenní přátelé.
Uvádějte příklady situací, kdy může dítě s Aspergerovým syndromem potřebovat speciální přístup. Například může mít citlivější reakci na hlasité zvuky nebo mu může být nepříjemné, když se kolem něj děje příliš mnoho věcí najednou.
Povzbuzujte své dítě, aby se ptalo, pokud má otázky nebo je zvědavé. Odpovídejte otevřeně, ale respektujte soukromí a důstojnost dítěte s Aspergerovým syndromem.
V dnešní době je velký repertoár filmů či pohádek, které zpracovávají téma různých typů lidí a přátelství s dětmi, které mají speciální potřeby. Pokud se Vaše dítě rádo dívá nebo čte, může mu tato forma pomoci pochopit a akceptovat odlišnosti přirozeně.
Příklad z praxe průvodce Průvodcovství Mikasa:
Učitelka: Žák se mi snaží ze třídy utíkat, na prosby, aby to nedělal nereaguje. Uteče. Jakmile se vrátí, podpořím jej odměnou. Nevím co víc mám dělat.
Mikasa: Především je zapotřebí se na to podívat z jiného úhlu. Je fajn dítě odměnit/ocenit, ovšem je potřeba dbát na to, aby se u dítěte posilovalo vhodné chování, nikoliv to špatné. To, co činíte, že jej odměníte za návrat do třídy, v něm jen popudí toto nevhodné chování. Tj. „abych dostal odměnu, musím ze třídy nejprve utéct“
Učitelka: No ale jak to tedy mám udělat, aby neutíkal?
Mikasa: Zjistit, proč vůbec má potřebu utíkat. Co mu ve třídě vadí? Dalším faktorem je, že pokud je již naučený model uteču-dostanu odměnu, bude změna chování trvat. Dítě může být agresivní a vulgární, protože mu najednou nabouráme něco, co do teď pro něj fungovalo.
Učitelka: Ale já ve třídě nemám jen tohohle žáka a je zapotřebí se věnovat všem.
Mikasa: Pokud nemáte stanovena žádná pravidla pro tohoto konkrétního žáka, bylo by fajn si sednout nejen s ním, ale také s asistentkou a rodiči a domluvit si pravidla, která budou přijatelná pro všechny strany. Jedním z pravidel by mohlo být, že odměnu žák dostane jen tehdy pokud během dne svévolně neopustí třídu/neuteče, nikoliv za návrat po útěku. Je potřeba, aby odměnový systém fungoval na denní bázi – co bude odměnou, to je také na domluvě. Mohou to být nálepky, a po domluveném dosaženém počtu nálepek doma dítě dostane finální odměnu. Je to na kooperaci všech stran….
Konzultace pro rodiny i personál školy řešte zde: Průvodcovství Mikasa – Bc. Beata Herciková, vedoucí služby, průvodce, mobil: 725 937 759, e-mail: hercikova@mikasazs.cz